Media

No, mistrzostwa Świata w…

No, mistrzostwa Świata w piłce nożnej zakończone i TVP wraca do swojego miejsca w szeregu:

TVP1 z kolejnym rekordem najniższej oglądalności.

Rysunek przedstawia średni udział kanałów telewizyjnych w zeszłym tygodniu. Bierzemy pod uwagę najbardziej cenioną dla reklamodawców grupę – 16-49.

Moja teoria jest taka:

Ludzie nie oglądający TVP przy okazji MŚ w piłce nożnej mieli okazje „przypadkowo” ujrzeć, jaka tam panuje atmosfera w programach „pomiędzy meczami”. Jak zauważyli jak strasznie niski poziom reprezentuje teraz TV rządowa, to stiwerdzili, że do następnych mistrzostw świata nie ma co wracać do TVP.

A co świadczy o tym większej porażce TVP? Chociażby to, że:

(…)Drugi był teleturniej „Milionerzy”. Powtórkowy odcinek tej produkcji pokazany w poniedziałek miał 2,29 mln oglądających, a jego SHR% wyniósł 18,31 proc.

Powtórkowy odcinek

Powtórka „Milionerów” była w stanie zgromadzić lepszą widownie, niż TVP xD

I bardzo dobrze, niech ta propaganda wylewająca się z Woronicza gnije.

A każdemu szanującemu sobie demokratyczne postawy, patriotyzm oraz szerokorozumiany RiGCz polecam #bojkottvpis. Więcej o akcji tutaj.

#neuropa #polityka #media #tvpis #bekazpisu #bekazprawakow #polityka #tvn #polsat #mundial #mundial2018

Media

Może to nie jest teoria…

Może to nie jest teoria względności, heliocentryzm ani nawet Passat w TDI, ale wydaje mi się, że na pomysł połączenia brukowca z filozofią/nauką nie wpadł nikt wcześniej. Jestem więc w pewnym sensie pionierem i… mam nadzieję, że Wam się spodoba, bo takich obrazków będzie tu teraz więcej 😀

Aha, i zastanawiałem się, jak określić blog, któremu do popularnonaukowego sporo brakuje, ale z drugiej strony chciałby siać tą iskierkę zainteresowania nieco ambitniejszymi treściami i mam:
Filozofia dla januszy, blog satyryczno-naukowy, witam.

Obserwuj: #filozofiadlajanuszy Polub: na Facebooku Wesprzyj: finansowo lub bezpośrednio na Patronite

#zainteresowania #ciekawostki #filozofia #heheszki #humorobrazkowy #media

Media

#goofaskomentuje Drodzy…

#goofaskomentuje

Drodzy patrioci oraz Ci, którym zależy na życiu w kraju demokratycznym.

Dlaczego oglądacie jeszcze TVPiS?

Serio, nawet dla beki? Po co? Bo dzisiaj Kaczyński z Holecką padnie na twarz pod ciężarem niewygodnych pytań?

Każda władza autorytarna miała zawsze ten sam przebieg. Zaczynali od mediów publicznych, przeinnaczając je na rządową papkę propagandową a kończyli na dobijaniu mediów prywatnych.

Jeżeli chcecie cokolowiek zrobić dla dobra naszego kraju, proponuje akcję #bojkottvpis. Małymi krokami można choć odrobinę ograniczyć to, co partia próbuje zdziałać. Nie musi to być od razu być wielki rozłam, ale będzie to małe pękbięcie, które z czasem będzie się powiększało.

Co zrobić?

Po pierwsze, nie oglądajcie kanałów TVP. Nie słuchajcie Polskiego Radia.

Jak spadnie oglądalność, będą spadać wpływy z reklam. A jak wiadomo, z pustego nawet Salomon nie naleje. Nie będzie hajsu – może to pierdolnąć.

Po drugie: nie płać abonamentu RTV.

Obecne media publiczne w tak wielu miejscach łamią zasady, do których zobowiązane są ustawowo, że nie ma sensu opłacać tego.

Po trzecie: wspieraj niezależne media.

Poprzez obserwowanie, udostępnianie artykułów z mediów, których PiS jeszcze nie przejął, wspieracie je. Wyłączcie adblocka w przypadku serwisów, które popularyzują ciekawy content. Wykupujcie prenumeraty interesujących Was pism i serwisów. Obserwujcie ulubionych dziennikarzy na FB, TT i YT.

Po czwarte: edukujcie znajomych i rodzine.

Widzicie kogoś na facebooku wrzucających info ze stron mediów rządowych? Pogadajcie z nimi, dlaczego nie warto w obecnej chwili dzielić się tymi informacjami -a tym bardziej ufać tym informacjom. Nauczajcie rodziców/dziadków obsługiwać tablet/laptop/smathphone, by mogło z innych serwisów korzystać.

Po piąte – apelujcie do gwiazd by bojkotowali Media publiczne.

Dzisiaj każdy celebryta ma TT czy FB. Wiecie, że osoba którą obserwujecienmy sie pojawić w TVP. Napiszcie do nich, by nie przypisywali swo8m nazwiskiem pisowskiej propagandy.

To są podstawowe działania. Zbędne minimum. Jeżeli każdy z nas chociażby jedną osobę nakłonił do bojkotu TVPis, to już jest to sukces.

Rzymu od razu nie zbudowali, ale od czegoś trzeba zacząć.

Zapraszam wszystkich, którym jeszcze zależy do #bojkottvpis.

#neuropa #polityka #media #tvpis #bekazpisu #patriotyzm

Media

Oświadczenie zespołu Big Cyc…

Oświadczenie zespołu Big Cyc w związku z bezprawnym wykorzystaniem utworu przez TVP Info.
W dniu 23.07.2018 na antenie TVP Info w programie „W tyle wizji” wykorzystano bez zgody zespołu naszą piosenkę „Jak słodko zostać świrem”. Piosenka została użyta jako ilustracja muzyczna do materiału wyśmiewającego uczestników protestów pod Sejmem. Było to nawiązanie do słów marszałka senatu Stanisława Karczewskiego o „świrach pod sejmem”. O całym zdarzeniu wykorzystania piosenki poinformowali nas oburzeni fani zespołu.
Nie ma i nigdy nie będzie zgody na posługiwanie się naszą twórczością w materiałach propagandowych służących polityce Prawa i Sprawiedliwości. Takie bezprawne chwyty telewizji sugerują poparcie artystów dla niszczenia wolnych sądów w Polsce.
Żądamy od TVP przeprosin zespołu na antenie TVP Info w programie „W tyle wizji” i poinformowanie widzów, że piosenka została użyta bez zgody zespołu.
Żądamy wpłaty miliona złotych na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy tytułem zadośćuczynienia za straty moralne i wizerunkowe jakie poniósł zespół Big Cyc w związku z sugestią poparcia dla polityki PiS.
W przypadku odmowy spełnienia naszych żądań, będziemy domagać się spełnienia tych warunków na drodze sądowej.
Zespół Big Cyc

Dziękuję Pan Skiba!!

#neuropa #polityka #tvpis #media #bigcyc #bekazpisu

Media

Reporterzy bez Granic: Nękanie dziennikarzy w internecie rozprzestrzenia się na skalę światową

psav zdjęcie główne”Wywieranie presji na dziennikarzy w internecie nigdy nie było tak łatwe jak w 2018 roku” – alarmuje organizacja.
Ta organizacja pozarządowa (NGO) przez sześć miesięcy dokumentowała dziesiątki przypadków takich działań w 32 krajach.
„Nękanie w internecie jest zjawiskiem, które rozprzestrzenia się na skalę światową i które stanowi dzisiaj jedno z największych zagrożeń dla wolności prasy” – ocenił sekretarz generalny RsF Christophe Deloire.
Organizacja w swoim raporcie pisze o „kampaniach nienawiści, aranżowanych przez autorytarne czy represyjne reżimy, jak m.in. Chiny, Rosja, Indie, Turcja, Wietnam, Iran, Algieria”, jak również o cyberprzemocy, „dokonywanej przez jednostki lub grupy polityczne w krajach nazywanych demokratycznymi, (…) a nawet w krajach bardzo wysoko klasyfikowanych pod względem wolności prasy w światowym zestawieniu, jak Szwecja czy Finlandia”.
Zdaniem RsF najchętniej obieranymi przez internetowych trolli celami są „dziennikarze śledczy, którzy prowadzą dochodzenia niewygodne dla (przedstawicieli) reżimów autorytarnych czy grup politycznych i przestępczych”.
Jednocześnie w raporcie podkreślono, że „szczególnie dotknięte cyberprzemocą są wśród dziennikarzy kobiety”.
Organizacja alarmuje, że takie działanie może zmusić niektórych dziennikarzy do opuszczenia własnego kraju, a także do autocenzury. W raporcie umieszczono 25 rekomendacji, skierowanych w szczególności do władz państw oraz serwisów internetowych, by „lepiej analizowano nowe zagrożenia cyfrowe”.>>> Czytaj też: GetBack był bardzo hojny dla Deloitte. Tylko w zeszłym roku zapłacił mu 7,4 mln zł

Media

Szef Emitela: Prezes Kurski ma kontrowersyjne podejście do biznesu

psav zdjęcie główneOglądał pan mundial w naziemnym kanale TVP Sport w standardowej rozdzielczości?
Tak.
Ja też. Piłkę było widać.
Podobała mi się ta smuga za nią, pomagała śledzić akcję. A serio, nie sądzę, żeby ludzie na dłuższą metę chcieli oglądać sport w słabszej jakości obrazu. Ósmy multipleks jest szansą, by to zmienić. Tam kanał TVP Sport zmieści się w wysokiej rozdzielczości.
Umieszczając go na trzecim multipleksie, TVP ogłosiła, że gorsza jakość obrazu nie jest jej winą, „lecz brakiem zgody firmy Emitel na propozycję TVP”.
To nie wina Emitela. Czekaliśmy na rozpoczęcie negocjacji ponad dwa lata. Byliśmy przygotowani do nadawania TVP Sport HD z MUX-8. Zabrakło porozumienia z TVP.
Emitel jest operatorem wszystkich multipleksów telewizji naziemnej. Ńsemkę przygotowaliście latem 2016 r. W październiku zaczął tam nadawać pierwszy kanał, Zoom TV. Dołączyły Nowa TV, Metro i WP. Trzy z siedmiu slotów czekają na TVP. Jak się negocjuje z Jackiem Kurskim?
Ciężko. Pierwsze pismo z zaproszeniem do rozmów Emitel wysłał TVP już w lipcu 2015 r. W maju tego roku wreszcie usiedliśmy do stołu. Prezes Kurski ma dosyć kontrowersyjne podejście do biznesu. Negocjacje powinny opierać się na dialogu, dochodzeniu do kompromisu i nie odbywać się za pośrednictwem mediów i stawiania twardego ultimatum. Poza tym TVP ma wobec nas za duże oczekiwania, a jesteśmy de facto tylko operatorem technicznym multipleksu.
Na MUX-8 możecie więcej niż na pozostałych multipleksach. To wy, nie nadawcy, macie tu rezerwacje częstotliwości.
Nie mamy wpływu na ofertę programową, więc nie nazwałbym tego rolą aktywną.
Za częstotliwości płacicie, choć TVP ich nie używa?
Zgodnie z prawem musieliśmy zapłacić na rzecz Skarbu Państwa niemałą kwotę.
Ile?
Ok. 45 mln zł. Rezerwację częstotliwości mamy na 15 lat. Sporo zainwestowaliśmy w budowę sieci, bo MUX-8 jest nadawany w innym paśmie niż MUX1–3. Od dwóch lat tracimy, bo trzy kanały pozostają puste.
Tracicie czy wychodzicie na zero albo z małym zyskiem?
Biznesplan był przygotowany dla całego multipleksu, nie dla połowy. Nie mając pełnych przychodów, nie możemy zarobić. A decyzję o tym, by na MUX-8 umieścić TVP, podjęła KRRiT, zanim jeszcze UKE rozstrzygnęła konkurs na operatora multipleksu. Zresztą obok Emitela startowała w nim TVP, zajęła drugie miejsce. Był też Time.
I POT, czyli spółka Polsatu i TVN.
Tak. Wygraliśmy transparentny konkurs zorganizowany przez UKE, zbudowaliśmy nowoczesną sieć nadawczą.
Ile kosztowała?
Nie mogę ujawnić. Ale była to poważna inwestycja.
Jak długo będziecie ją amortyzować?
Kilkanaście lat. Niektórzy zastanawiają się, czy TVP naprawdę chce nadawać swoje programy na MUX-8.
Deklaruje, że tak. Tylko nie chce za to przepłacać.
Oferujemy TVP takie same warunki finansowe, jakie mają nadawcy komercyjni. Przed ogłoszeniem konkursu na MUX-8 TVP potwierdzała wolę zawarcia umowy z operatorem na warunkach nie gorszych niż uzyskane przez nadawców komercyjnych.
Którzy płaczą i płacą ok. 6 mln zł rocznie. A niektórzy przestali płacić, uznając, że rzeczywisty zasięg MUX-8 jest o połowę mniejszy od wykazywanego przez Emitel. Z Wirtualną Polską poszliście w tej sprawie do sądu.
My wywiązujemy się ze swoich zobowiązań umownych i za to oczekujemy ustalonego wynagrodzenia. Kontrakty były podpisywane po długich negocjacjach, zakładam, że nadawcy przeanalizowali tempo budowy zasięgu swoich programów.
Nie wiedzieli, że zasięg będzie tylko teoretyczny: będzie krążył gdzieś w eterze, ale ludzie nie będą mieli MUX-8 w swoich telewizorach.
To fałszywa i krzywdząca teza – od lipca zasięg to prawie 98 proc. populacji. Jednak na starcie wszyscy wiedzieli, że MUX-8 ma częściowo inną polaryzację, inne pasmo – i co to oznacza dla odbiorców.
Oznacza, że często trzeba mieć osobną antenę do MUX-8, bo ta do MUX1–3 nie wystarcza.
Założenie było takie, że multipleks ósmy będzie silnie promowany także przez nadawców, że będzie kampania edukacyjna, co trzeba zrobić, aby go odbierać. No i uruchomione miały być wszystkie kanały, łącznie z TVP, która ma największy potencjał pośród nadawców MUX-8. A co do badań: zgodziliśmy się na powszechnie stosowaną na świecie metodologię pomiaru zasięgu. I nie są to badania telemetryczne Nielsena, na które niektórzy teraz się powołują.
W tym, co się umownie nazywa zasięgiem technicznym, Nielsen podaje, ile osób faktycznie ma możliwość wybrać kanał z MUX-8 na pilocie.
Nie możemy odpowiadać za to, czy widzowie dysponują odpowiednim sprzętem. Nie mamy też wpływu na to, czy widz zainteresuje się danym kanałem. To zależy wyłącznie od oferty programowej. A wskaźnik pokrycia sygnałem MUX-8 nie różni się znacząco od innych multipleksów.
To w powietrzu. W telewizorze wynosi tylko 50 proc. Inni odbiorcy musieliby wezwać montera, żeby im ustawił antenę.
Zakup i instalacja odpowiedniej anteny to nie jest wielki problem. Zresztą Emitel od początku angażuje się w kampanie informacyjne, wspieramy instalatorów, działa infolinia dla widzów i aplikacja mobilna ułatwiająca ustawienie anteny. Jesteśmy też gotowi szeroko promować MUX-8 w mediach.
Była niedawno taka kampania.
Tak, zakończyła się przed mundialem, szkoda, że bez udziału TVP. Ciężar jej finansowania spoczywał również na nas. Tylko że ruszyła dopiero dwa lata po rozpoczęciu nadawania, bo wspólnie z pozostałymi nadawcami czekaliśmy na TVP i nikt nie przypuszczał, że będzie to trwało tak długo.
Czekając na Godota, przegapiliście idealną szansę wypromowania MUX-8 kanałem TVP Sport w czasie mundialu. Kibice na pewno postaraliby się o anteny.
Nie z naszej winy. Byliśmy zdeterminowani, żeby się porozumieć z TVP. Tam, gdzie mogliśmy – choćby w kwestiach technicznych – szliśmy szybko na kompromis. Niestety, nie udało się. Ale ja nadal jestem dobrej myśli. W ubiegłym tygodniu złożyliśmy TVP nową propozycję.
Zeszliście z ceny?
Nie mogę zdradzić szczegółów. Ale myślę, że to ciekawa oferta, kolejny raz wyciągamy rękę w kierunku TVP.
A nie jest tak, że bardziej tracicie pieniądze na pustych miejscach niż na udostępnieniu ich za opłatą uzależnioną od zasięgu Nielsena, czyli ponad połowę obecnej ceny?
Nasza perspektywa jest długoterminowa. Tracimy od dwóch lat przez to, że TVP nie weszła na MUX-8, ale nie możemy sobie pozwolić na straty przez 15 lat. Emitel ma amerykańskiego właściciela…
To wiemy wszyscy z TVP Info. Gdy w grudniu 2016 r. nie można było oglądać orędzia premier Beaty Szydło, na czerwonym pasku szło, że dostawcą sygnału jest „amerykańska firma Emitel”.
Mam nadzieję, że to nie był zarzut, iż Emitel należy do inwestora z USA. To była skomplikowana awaria, a nie celowe działanie – prokuratura umorzyła postępowanie w tej sprawie.
Dla Amerykanów to, co się teraz dzieje z MUX-8, jest niezrozumiałe. Zgodzili się na tę inwestycję przy pewnych założeniach, w tym że na multipleksie będą kanały TVP, których chciał regulator. Inwestorzy zwracają szczególną uwagę na ryzyko prowadzenia biznesu w danym kraju. Stabilność regulacyjna to kluczowy czynnik w decyzjach dotyczących inwestycji w Polsce. Takie przypadki jak nasz są obserwowane przez potencjalnych inwestorów.
Wszystkie wiązki Emitela
Multipleks to wiązka kanałów telewizyjnych emitowanych naziemnie. Obecnie działają cztery ogólnopolskie, bezpłatne dla widzów multipleksy. Na MUX-1 są kanały stacji komercyjnych i TVP ABC, MUX-2 przyznano Polsatowi, TVN i TV Puls, a MUX-3 w całości telewizji publicznej. MUX-8 zaczął działać kilka lat później i przeznaczono go dla nadawców komercyjnych i TVP. Anteny ustawione na odbiór MUX1–3 nie wszędzie łapią sygnał MUX-8. Operatorem wszystkich multipleksów jest Emitel.>>> Polecamy: TVP zarobiła na piłkarskich MŚ w Rosji 10 mln zł netto

Media

Tak bardzo prawica przez lata…

Tak bardzo prawica przez lata cierpiała, że GW i inne media przedstawiają przeciwników politycznych (np. braci Kaczyńskich) na niekorzystnych zdjęciach, a teraz sami wprowadzili ten „przemysł pogardy” na wyższy poziom.

Poniżej dzisiejsze „Do Rzeczy”, najmniej stabloidyzowane z propisowskich mediów. Szczerba wygląda jak upośledzony uczeń szkoły specjalnej, to jest ulubione jego zdjęcie wykorzystywane przez prawicę. wPolityce czy niezależna wymyśliły nawet „aferę toaletową” żeby go zohydzić: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/357025-nareszcie-sie-doczekal-michal-szczerba-ma-swoja-wlasna-afere-aferatoaletowa-podbija-internet-zobacz-memy

To jest symbol #dobrazmiana – krytykować przeciwnika za różne metody, a potem robić to samo w 10x bardziej ostrej i zwulgaryzowanej wersji. Przemysł pogardy na całego.

#polityka #4konserwy #neuropa #media #propaganda

Media

Reżim szykuje się na sankcje. Północnokoreańskie media radzą mieszkańcom, by zaciskali pasa

psav zdjęcie główneOficjalny organ prasowy rządzącej Koreą Północną Partii Pracy Korei (PPK), dziennik „Rodong Sinmun”, przypomniał w poniedziałek o trudach tzw. Ciężkiego Marszu w drugiej połowie lat 90., kiedy kraj nawiedziła olbrzymia klęska głodu. „Nawet jeśli musimy przejść długi dystans poprzez burze śnieżne z zaciśniętymi pasami, pójdziemy prosto drogą ludu, której nieśmiertelności dowiódł proces 70-letnich zmagań na drodze socjalizmu” – pisze gazeta.
Komentarz „Rodong Sinmun” opublikowano w atmosferze rosnących obaw o przyszłość rokowań nuklearnych między Koreą Północną i USA – zauważa Yonhap. Agencja ocenia, że rozmowy postępują wolniej, niż się spodziewano, co oddala perspektywę rozluźnienia sankcji, nałożonych na Pjongjang w związku z jego programem jądrowym i balistycznym.
Wezwanie do zaciskania pasa może mieć na celu ostudzenie oczekiwań mieszkańców Korei Północnej, jakie mogły się pojawić po spotkaniach przywódcy tego kraju Kim Dzong Una z prezydentem Korei Płd. Mun Dze Inem oraz z prezydentem USA Donaldem Trumpem – pisze Yonhap.
W 2017 roku PKB Korei Płn. skurczyło się o 3,5 proc., co oznacza największą recesję gospodarczą od 20 lat – wynika z opublikowanych w ubiegłym tygodniu szacinków południowokoreańskiego banku centralnego. Według ekspertów dowodzi to, że międzynarodowe sankcje mocno uderzyły w gospodarkę komunistycznej Korei.
Północnokoreańskie media nasiliły też ostatnio apele o samowystarczalność kraju, a jego przywódca kilkakrotnie w ostatnim miesiącu ganił urzędników i robotników za opieszałość i zaniedbania przy realizacji projektów gospodarczych. Prasa krytykowała ostatnio również władze w Seulu, zarzucając im niestosowanie się do porozumienia podpisanego przez Kima i Muna w czasie szczytu 27 kwietnia.
Kim wielokrotnie deklarował w tym roku skłonność do „całkowitej denuklearyzacji Półwyspu Koreańskiego”, ale ani na spotkaniu z Munem, ani podczas historycznego szczytu z Trumpem w Singapurze nie ogłosił konkretnego grafiku likwidacji północnokoreańskiego arsenału jądrowego. Waszyngton i Seul utrzymują, że sankcje przeciwko Pjongjangowi mogą zostać zniesione tylko wówczas, gdy nastąpi denuklearyzacja.
W poniedziałek szefowa południowokoreańskiej dyplomacji Kang Kiung Wha zaprzeczyła, jakoby rząd w Seulu chciał rozluźnienia sankcji. „Teraz nie jest etap rozluźniania sankcji”, a władze Korei Płd. wystąpiły do Rady Bezpieczeństwa ONZ jedynie o „wyjątki” od tych restrykcji, by ułatwić dwustronną komunikację z Koreą Północną – powiedziała po powrocie z wizyty w Stanach Zjednoczonych. Wcześniej media informowały m.in. o dostarczeniu przez Koreę Płd. sprzętu potrzebnego do przywrócenia sprawności jednej z linii komunikacji wojskowej z Koreą Płn. po uzyskaniu na to uprzednio zgody Rady Bezpieczeństwa ONZ.
Andrzej Borowiak
>>> Polecamy: Budapeszt chce rewizji granic? Mit Wielkich Węgier znów jest żywy

Media

#polityka #neuropa…

#polityka #neuropa #4konserwy.ru #usa #trump #bekaztrumpa #dziennikarstwo #news #media

Trump to dzban nad dzbany…
Lepiej niech nasz polski dzban się z tym amerykańskim dzbanem nie spotyka bo dojdzie do jakiejś dzbanowej globalnej tragedii.

Media

„FT”: Trump w Helsinkach zdradził interes narodowy USA

psav zdjęcie główneGazeta zaznaczyła, że poniedziałkowe spotkanie z Putinem będzie prawdopodobnie „jednym z momentów charakteryzujących jego prezydenturę”.
„Amerykański prezydent odmówił poparcia opinii własnych agencji wywiadowczych, że Rosja celowo interweniowała w wyborach prezydenckich w 2016 roku, a zamiast tego uznał za równie wiarygodne +ekstremalnie mocne i silne+ zaprzeczenie ze strony prezydenta Putina. Tuż po tym Putin poprowadził zbijający z tropu i służący jedynie jemu samemu wywód przeciwko swoim krytykom w kraju, wymieniając wszystkich swoich zwyczajowych rywali od Hillary Clinton po FBI” – napisał „FT”.
Redakcja gazety uznała, że „tego typu zachowanie Trumpa jest żenujące, jeśli dochodzi do niego w jego kraju, ale kiedy pojawia się na zagranicznym szczycie z rosyjskim prezydentem, to klasyfikuje się jako zdrada amerykańskiego interesu narodowego”.
„Trump podkopał pozycję swojego kraju i swojego urzędu na wiele istotnych sposobów. Jego występ w Helsinkach pokazał absolutnie jasno, że amerykański prezydent ceni sobie własne polityczne przetrwanie i osobistą próżność bardziej, niż jakąkolwiek wiarę w rządy prawa” – ocenił dziennik.
„Zaledwie kilka dni wcześniej Rod Rosenstein, zastępca prokuratora generalnego USA, postawił w stan oskarżenia 12 agentów rosyjskiego wywiadu, zaangażowanych w ingerencję w wybory (prezydenckie) z 2016 roku, słusznie wskazując, że te zarzuty nie powinny być traktowane jako kwestia polityczna. Ta argumentacja jednak nie dociera do Trumpa. Wszystko – włącznie z prawdą, rządami prawa i godnością Stanów Zjednoczonych – jest podporządkowane jego własnym partyjnym interesom” – napisał „FT”.
Gazeta zaznaczyła, że „chaotyczne i skupione na nim samym uwagi prezydenta nasunęły także pytania o jego intelektualną zdolność do pełnienia urzędu”, dodając, że „kontrast z opanowanym, wytrawnym i głęboko cynicznym zachowaniem Putina był bolesny do oglądania”.
Dziennik zaznaczył, że jedyna nadzieja tkwi teraz w krytyce wewnątrz Partii Republikańskiej, wskazując, że „nawet niektórzy ze zwyczajowych obrońców i sprzymierzeńców Trumpa – tak, jak były spiker Izby Reprezentantów Newt Gingrich – potępili zachowanie prezydenta”.
„Wysocy rangą Republikanie muszą wyjść z cienia Trumpa i wspomnieć godną pochwały rolę, jaką odegrali w wypracowywaniu ponadpartyjnego podejścia do polityki zagranicznej, która towarzyszyła Stanom Zjednoczonym podczas zimnej wojny. Partia Dwighta Eisenhowera i Ronalda Reagana powinna odrzucić zachowanie prezydenta Trumpa w Helsinkach – i potrzebuje odkryć na nowo swoją duszę zanim będzie za późno” – ostrzegł „FT”.
Wcześniej krytyczne komentarze na temat rozmów Trumpa z Putinem zamieściły także inne brytyjskie dzienniki, m.in. konserwatywny „Daily Telegraph”, centrowy „The Times”, liberalny „The Guardian” i lewicowy „Daily Mirror”.
Z Londynu Jakub Krupa
>>> Polecamy: „Haniebne”, „szokujące”, „tragiczne”. Świat komentuje zachowanie Trumpa w Helsinkach